Cu sau fara telefon mobil la scoala?

 

selfies-at-graduation

Copiii de azi nu prea mai seamana cu copiii de altadata, in special in ceea ce priveste obiceiurile de a-si petrece timpul liber. Li se spune copii digitali; pe buna dreptate, doar s-au nascut inconjurati de ecrane si procesoare din ce in ce mai performante.

Asadar, la inceput de an scolar, pentru copiii care parca au smartphone-ul implantat in degete, se pune o intrebare legitima: au voie elevii sa mearga cu telefonul mobil la scoala?

Argumentele curg de ambele parti. Chiar in aceasta perioada este in dezbatere publica un proiect pentru Noul Statut al Elevului, din care nu lipseste partea cu “telefoanele mobile la scoala”. Din ce in ce mai multi profesori considera ca telefoanele mobile vor completa in viitor procesul educational al elevilor. Alti profesori, insa, cred ca elevii devin mai performanti in lipsa telefoanelor.

Sa vedem pentru inceput argumentele contra telefonului mobil la scoala:

  • Un telefon pornit, chiar si cu sunetul si vibratiile oprite, scade atentia elevilor si implicarea lor in timpul orelor de curs. Vor fi atenti la toate notificarile pe care le primesc. Mai mult, unii elevi chiar trimit SMS-uri sau fac fotografii pe care le posteaza apoi, sau nu, pe retelele de socializare.
  • Un elev care isi foloseste telefonul mobil deranjeaza si colegii care sunt focusati asupra lectiei.
  • In timpul pauzelor, elevii nu mai interactioneaza direct unii cu ceilalti, offline, asa cum se jucau pe vremuri, inainte de aparitia calculatoarelor si a telefoanelor mobile.
  • Studii facute la London School of Economics arata ca interzicerea telefoanelor mobile la scoala pe parcursul unui an scolar este echivalenta cu o saptamana suplimentara de cursuri.
  • Exemplul pe care il dau majoritatea scolilor din vestul Europei este ca telefoanele mobile trebuie predate de catre elevi la inceputul zilei, urmand sa fie recuperate la sfarsitul programului.

Desigur ca exista si multe beneficii pe care le ofera accesul elevilor in scoala cu telefonul mobil, printre care:

  • Elevii pot lua legatura cu parintii sau cu alte persoane in cazuri urgente.
  • Ei pot cauta pe Internet informatii pentru proiectele scolare si au acces rapid la dictionare online sau la exemple de ortografiere corecta.
  • Elevii pot face fotografii pentru diverse proiecte sau pot lua instantanee ale unor experimente in desfasurare, in diferite stadii ale experimentelor, fotografii pe care ulterior le pot transfera cu ajutorul unui stick USB de memorie direct in computerul personal.
  • In pauzele mai mari, sau chiar in timpul orelor, cu acordul profesorului, pot fi vizualizate videoclipuri documentare. De exemplu, pe YouTube exista mii de filmulete educative din nenumarate domenii, din care elevii pot invata mai mult despre un subiect care ii intereseaza, sau cum sa faca mai bine un proiect pe care si l-au propus. Avantajul videoclipurilor este ca informatia este mult mai usor retinuta si nu este perceputa ca o lectie in sine. Pe acest teren se dovedesc a fi foarte utile castile conectate la smartphone, astfel incat, cel care urmareste aceste videoclipuri sa nu deranjeze colegii sau alte persoane, oriunde s-ar afla: biblioteca, sala de clasa, curtea scolii sau mijloace de transport in comun. Samsung are in portofoliu un model croit parca special pentru elevi si studenti – castile stereo In-Ear, care ofera o calitate extraordinara a sunetului, dar au si un pret accesibil si sunt disponibile intr-o gama variata de culori (verde, roz, albastru, alb si negru) pentru tinerii care vor sa-si asorteze telefonul la tinuta zilnica.
  • Uneori, in timpul orelor de matematica, tinerii vor prefera sa utilizeze functiile calculatorului de pe smartphone pentru rezolvarea rapida a unor calcule complicate din diverse probleme. Bineinteles, aici este vorba despre elevii de liceu, unde nu se mai pune problema testarii modalitatii de efectuare a operatiilor de adunare, scadere, inmultire, impartire.
  • Nu in ultimul rand, telefonul mobil confera posesorului un statut social. Parintii cu copii la scoala stiu deja acest lucru, chiar daca ne place sau nu cum suna asta: copilul va fi acceptat si integrat intr-un grup de prieteni care au un model de telefon asemanator, sau chiar identic.

Adevarul despre toate argumentele pro sau contra este, ca de obicei, undeva la mijloc. Este clar ca nu putem ignora existenta telefoanelor mobile si rolul lor in viata noastra, a tuturor. Cheia succesului tine de reglarea unui echilibru intre efectele negative si beneficiile pe care le aduc aceste smartphone-uri, si noua tehnologie in general. Parintii si copiii, profesorii si elevii sunt cei care ar trebui sa creeze niste reguli clare, prin aplicarea carora aceste generatii digitale sa progreseze in armonie.

Care este opinia ta ?

punctele marcate cu * sunt obligatorii